Historia firmy Kawasaki

Od 1960r Kawasaki dostarczał silniki firmie Meihatsu, a następnie produkował własne motocykle. Jest to ogromna firma, produkująca samoloty, statki i roboty przemysłowe. Po pierwszych motocyklach ze znakiem Kawasaki, dwusuwowych 50ccm, pojawiły się motocykle jedno- i dwucylindrowe z silnikami dwusuwowymi 125ccm. W roku 1964 Kawasaki wykupiło firmę Meguro, a dwucylindrówki tej firmy, z silnikami 600ccm, inspirowane motocyklami brytyjskimi, pojawiły się na rynku jako pierwsze Kawasaki o dużej objętości. /np. model W1/. W 1965r firma rozpoczęła eksport motocykli do USA. Pierwszym modelem eksportowym był dwusuw 82ccm. Od 1969r wprowadzenie nowych maszyn z trzycylindrowymi silnikami dwusuwowymi zapoczątkowało sportową sławę Kawasaki. Od połowy lat 70, trzycylindrówki były dostępne w wersjach od 250ccm do 750ccm, ale restrykcyjne prawo amerykańskie dotyczące toksyczności spalin zmniejszyło osiągi dwusuwowych motocykli szosowych. Dlatego też zastosowano alternatywne rozwiązania. W roku 1971 wprowadzono model Z1 z czterocylindrowym silnikami 903ccm. Model ten zasłynął jako najlepszy supermotocykl i tym samym zajął miejsce Hondy CB750. Ośmiozaworowy, czterocylindrowy silnik chłodzony powietrzem był później produkowany w różnych wielkościach, od 400ccm do 1100ccm. Niektóre modele miały wałek napędowy. Pochodne modelu Z1 są nadal produkowane. W 1984r firma wprowadziła model GPz900R. Maszyna z szesnastozaworowymi głowicami i chłodzeniem cieczą przyczyniła się do tego, że entuzjaści supermotocykli znowu zaczęli wybierać tę firmę. W przeciwieństwie do innych producentów japońskich Kawasaki nigdy nie interesował się rynkiem motocykli użytkowych. Dowodem tego jest najmniejsza produkcja z całej "czwórki". Motocykle firmy Kawasaki utożsamiane są z motocyklami supersportowymi. Przez długi okres czasu model ZX11 był najszybszym seryjnym motocyklem świata. Po krótkotrwałej utracie tej dominacji na rzecz Hondy i Suzuki, odzyskał ją modelem ZX12.