Historia firmy Suzuki

Po raz pierwszy o firmie usłyszano już w 1909r, kiedy to Michio Suzuki Michio Suzukiotworzył fabrykę urządzeń tkackich w Hamamatsu. Interesy szły nie najgorzej i w 1920r firma przekształciła się w spółkę. Dopiero jednak w 1947r, na ogólnej koniunkturalnej fali, Suzuki wyprodukowała swój pierwszy motocykl (właściwie motorower). Pojazd posiadał silnik o pojemności 36ccm. W dwa lata później pojemność zwiększono została do 58ccm. Jednak prawdziwy, pełno wymiarowy motocykl powstał w 1954r i nazywał się Colleda. Posiadał dwusuwowy silnik o pojemności 90ccm oraz skrzynię biegów o 2 przełożeniach i jako żywy przypominał DKW RT125. W 1957r wyprodukowano pierwszą 250-tkę.

Dopiero w 1960r Suzuki włączyła się na poważnie do walki o światowe rynki. Stało się to dzięki sukcesom sportowym, kóre były w głównej mierze zasługą Ernstoga Dagnera, byłemu konstruktorowi z MZ. Kolejnym milowym krokiem w historii firmy było wprowadzenie do oferty w 1965r modelu X6 Hustler o pojemności 250ccm. Model ten przebojem zdobył rynki Niemiec, Francji i Włoch. W 1970r Suzuki po raz pierwszy zdobyło mistrzostwo świata w motocrossie.

Pierwszą wielocylindrówkę GT750, Suzuki wyprodukowało w 1971r. Była to odpowiedz na Hondę CB750. W tym czasie także prowadzono próby z zastosowaniem silnika Wankla w motocyklach Suzuki. Do produkcji weszło nawet w 1974 roku RE5 i produkowano je do 1977r. Pierwsze wielocylindrowe czterosuwowe motocykle Suzuki pojawiły się w 1976r i oznaczone były symbolem GS. Produkowane były w wersjach 750ccm i 400ccm. Kolejne nowe konstrukcje powstały w 1980r i miały oznaczenie GSX.

Rok 1985 był przełomowy dla sportowych maszyn Suzki. Wprowadzono wówczas do produkcji GSX-R 750. Od niego to właśnie rozpoczęła się era Superbike'ów. W 1986r rozpoczęto produkcję motocykli klasy chopper oznaczonej symbolem VS zwanych Intruder'ami. W 1999r przedstawiono motocykl, który pierwszy przekroczył jako seryjna maszyna prędkość 300km/h - GSX1300R Hayabusa.

W chwili obecnej Suzuki Motor Corporation ma 55 fabryk w 27 krajach całego świata. Głównymi zakładami w Japonii są fabryki w Kasai, Takasuka, Iwata, Toyokawa, Osuka. Rocznie fabryki Suzuki opuszcza 800.000 motocykli i motorowerów.