Historia firmy Yamaha

Gdy Torakusu Yamaha zbudował w 1889r swój pierwszy fortepian, prawdopodobnie nawet nie słyszał o motocyklach. W założonej przez niego fabryce dopiero w 1950r postanowiono budować zmotoryzowane pojazdy dwukołowe, gdyż po II Wojnie Światowej był większy popyt na niedrogie środki transportu niż na instrumenty muzyczne.

W 1954r ukończono YA1, kopię DKW RT125. Jako samodzielne przedsiębiorstwo pod nazwą Yamaha Motor Company, firma zaczęła funkcjonować 1 lipca 1955r. W 1957r wprowadzono model YD1 250ccm, z dwoma cylindrami. Jego konstrukcję wzorowano na Adlerze MB250. Był to pierwszy motocykl z serii doskonałych dwusuwowych, dwucylindrowych maszyn o objętości do 398ccm, które produkowane są nadal. W 1960r firma rozpoczęła eksport motocykli do USA. Produkowano również specjalistyczne modele wyścigowe; w 1961r Yamaha po raz pierwszy uczestniczyła w wyścigach TT. Do końca dekady wywalczyła pięć tytułów mistrza świata. W latach 70 i 80 motocykle Yamahy osiągnęły wiele sukcesów sportowych. W 1969r wprowadzono pierwszy czterosuw - model XS1. Był on konserwatywnym motocyklem, z silnikiem 654ccm, z rozrządem OHC i dwoma cylindrami w układzie rzędowym. Pojawiły się różnorodne motocykle dwucylindrowe od 250ccm do 750ccm, co wskazywało, że Yamaha przestaje polegać na układzie dwusuwowym. Rosnące zaangażowanie w sport terenowy doprowadziło do skonsstruowania układów zawieszenia tylnego typu single shock oraz dwu- i czterosuwowych motocykli trialowych. Rok 1977 rozpoczęto modelem XS750, z trzema cylindrami, wałkiem napędowym i rozrządem DOHC. Był to pierwszy motocykl nowej generacji maszyn czterosuwowych. Pojawiły się czterocylindrowe od 500ccm do 1100ccm., podkreślające dalsze odejście od silnika dwusuwowego. W 1982r wypuszczono motocykle z czterosuwowymi, dwucylindrowymi silnikami widlastymi. W roku 1984, bazując na swej technologii motocykli Grand Prix, Yamaha wyprodukowała doskonały motocykl szosowy z silnikiem dwusuwowym. Był to model RZ500 z silnikiem 500ccm w układzie V4 i miał dwa wały korbowe. Jednakże restrykcyjne przepisy dotyczące toksyczności spalin oraz postęp technologii czterosuwowej srpawiły, że motocykl teen wyszedł z produkcji. Teraz większość motocykli to czterosuwy. W 1985r wypuszczono model FZ750 z chłodzeniem wodnym, czterema cylindrami i dwudziestoma zaworami. W 1994r Yamaha jako pierwsza na świecie wprowadziła do masowej produkcji motocykl z układem kierowniczym ze skrętną piastą, która zastąpiła tradycyjny widelec teleskowy - model GTS1000. Obecnie firma produkuje wiele modeli w fabrykach w Japonii i na całym świecie.