Historia Tenere rozpoczęła się w  1983 roku, a nazwa pochodzi ze sławnej opowieści o jednocylindrowej maszynie Yamahy klasy enduro, która wielokrotnie wygrywała rajd Paryż-Dakar, a na trasie rajdu jest jak wiadomo, mający złą sławę obszar pustynny Tenere.

       W roku 1988 przedstawiono flagowe enduro Yamahy XTZ 750 Super Tenere. Dwucylindrowy, dziesięciozaworowy silnik o mocy 69 KM gwarantował osiągi obce konkurencji. Od samego początku model ten odnosił sukcesy w pustynnym maratonie. Czołowy jeździec zespołu Yamaha Motor France Stephane Peterhansel  swoim XTZ 850 TDM (85 KM, 195 km/h) wywalczył 6-ciokrotne zwycięstwo w tym morderczym rajdzie. BTW: Gdyby nie zaprzestano produkcji modelu w 1997r. ekipa PKN z całą pewnością wybrała by ten doskonały motocykl.

        Yamaha XTZ 750 Super Tenere przeznaczona jest do dalekiej turystyki po drogach o różnych nawierzchniach. Doskonale sprawdza się również w warunkach ruchu miejskiego. 

Silnik : czterosuwowy , poprzeczna dwójka DOHC , 5 zaworów na cylinder (płytki pod szklankami), "sucha" miska olejowa, 2 wałki wyrównoważające, poj. 749 ccm, średnica tłoka 87 mm, skok tłoka 63 mm, moc max.  69 KM przy 7500, moment obrotowy max. 67 Nm przy 6750 obr/min.

       Silnik jest mocną stroną tego motocykla , jest bardzo silny (180-190 km/h) w całym zakresie obrotów, czy 1500 czy 6000 obr/min na I biegu nagłe odkręcenie gazy powoduje unoszenie przedniego koła (ewentualnie uślizg tylnego :-)) . Silnik ochoczo wchodzi na obroty lecz drgania powyżej 6000 obr/min zachęcają do ujęcia gazu. Trwałość jednostki napędowej zasługuje na pochwałę , po 50 tyś. km niema żadnych oznak zużycia a plotki głoszą że 150 000 km to pryszcz. Rozruch jest łatwy lecz silnik po uruchomieniu pracuje często na jednym cylindrze - drugi załapuje po chwili. Pokręcić sobie musimy gdy jest mało benzyny w zbiorniku a motocykl trochę postoi - podciśnieniowa pompa musi podać paliwo do gaźników.

         Silnik ma ogromny apetyt na paliwo 7-10 l/100 km , pierwsza wartość dotyczy turystyki 2 osoby + duży bagaż i do 120 km/h, druga natomiast to jazda po lesie. 26 - litrowy zbiornik starcza maksymalnie na 400 km. 5 litrów rezerwy to około 80 km. Przełączanie na rezerwę zmusza do akrobacji (zwłaszcza w grubych rękawicach) z racji małych kraników - 2 szt.- na dodatek umieszczonych bardzo nisko.

 Od spodu silnik chroniony jest masywną aluminiową osłoną , która dobrze spełnia swoją powinność. Orginalny wydech o dużej pojemności należy do cichych lecz rdzewiejące kolanka nie dodają urody reszcie motocykla. 

Podwozie dorównuje silnikowi : przedni teleskop o średnicy rur 43 mm zapewnia skok 235 mm -niestety nie posiada żadnej regulacji. Tylny amortyzator gazowo-olejowy Bilstein (500 DM) z Deltaboxem umożliwi skok 215 mm. Są to wartości pozwalające na komfortową jazdę solo jak i dalekie wypady we dwoje. 

Motocykl wyposażony został w 3 tarcze hamulcowe o średnicy 245 mm (400 zł EBC) i dwutłoczkowy zaciski. Jest to zdecydowanie za mało, tym bardziej że leniwsza Africa legitymuje się dużo mocniejszymi spowalniaczami.

Osłona dobrze chroni przed wiatrem ,ale warto zaopatrzyć się wyższą turystyczną szybkę (400 zł MRA).


         

Typ pojazdu

XTZ 750 Super Tenere

Rok produkcji

1989-95

Silnik

3LD/3SC/3WM

Olej

20W/40 SE

Ilość oleju

4,1 (3,9 - do 1990)

System chłodzenia

1,7 l

Widełki - olej klasy

10W

Ilość oleju na goleń

669 ccm

Uszczelka widełek

43-55-10,5/12

łańcuch

520 VL2

liczba ogniw łańcucha

112

luz łańcucha

25-35 mm

Zębatka przód/tył

16/46

Opona przednia

90/90-21 54H

ciśnienie

2,25

Opona tylna

140/80-17 69H

ciśnienie

2,25/2,5

Ciężar po zatankowaniu

226 kg

pojemność

749 ccm

średnica cylindra / skok

87/63

Luz tłokowy nowy/max

0,065-0,085/0,15

liczba oktanowa paliwa

95 bezołowiowa

Luz zaworowy ssanie

0,15-0,20

Luz zaworowy wydech

0,25-0,30

stopień sprężania

9,5

system zapłonu

TCI

świece zapłonowe

NGK DPR8EA-9

przerwa

0,8-0,9

gaźnik

MIKUNI BDST 38

Liczba wolnych obrotów

1100-1200

dysza główna

142,5

Dysza iglicowa

Y4(611)

Dysza wolnych obrotów

42,5

Zawór iglicowy

5C19/3

śruba mieszanki (obroty)

2

poziom paliwa w komorze pływakowej

5,1-6,1

prąd ładowania max

25/5000

Napięcie regulatora

14,3-15,3

Akumulator

YB14L-A

Napięcie / pojemność

12/14

Momenty dokręcania

Nm

głowica silnika

40

pokrywa zaworowa

10

koło zamachowe

130

śruba łożyska korbowego

70

zębnik wałka rozrządu

70

Koło zębate wału korbowego

17,5

piasta sprzęgła

100/90

 Yamaha XTZ 660 Ténéré

Po zaskakującej decyzji o przerwaniu produkcji Yamahy Super Ténéré, XTZ 660 przypadła rola flagowego "okrętu pustyni" - Yamahy. Tam, gdzie istotny jest każdy zaoszczędzony gram- w dalekich turystycznych wyprawach, docenić można zalety tego motocykla. Pod plastikowymi osłonami tego enduro znaleźć można prawie wszystko to, co najnowsze w technice motocyklowej: chłodzony cieczą singel z pięcioma zaworami i dwustopniowym gaźnikiem i doskonałe podwozie. Duża owiewka zapewnia odpowiedni komfort jazdy skutecznie chroniąc kierowcę przed wpływami atmosferycznymi. Pojemny zbiornik może pomieścić 201 paliwa, co jest niezbędne dla pokonywania długich etapów pomiędzy tankowaniami. Komfortowe zawieszenia o dużym skoku pozwala pokonywać długie dystanse bez zmęczenia, ale trzeba pamiętać, że jest to właściwie motocykl turystyczny, a ciężki teren nie jest jego domeną.


Silnik: